Spis treści
O optymalizacji i promocji sklepów internetowych napisano sporo wpisów. Także i u mnie – gdzie zostały pogrupowane w trzy grupy:
- optymalizacja sklepu internetowego – skupiłem się na poszczególnych aspektach związanych z przystosowaniem sklepu do Wskazówek Google dla Webmasterów
- audyt sklepu internetowego – poruszam kwestie związane stricte z kwestiami technicznymi (z punktu widzenia Wskazówek Google dla Webmasterów)
- pozycjonowanie sklepu internetowego – kwestie związane z promocją sklepu w wyszukiwarce Google
Dzisiaj chciałbym w pewien sposób spiąć ze sobą te grupy, ponieważ obserwując rynek mam nadal wrażenie, że do promocji sklepów internetowych w Google nie podchodzi się tak, jak powinno.
Aby reklamować skutecznie sklep w Google muszą zaistnieć 3 przesłanki.
Po pierwsze – aby reklamować sklep internetowy musisz tego chcieć
Pozycjonowanie sklepu internetowego nadal przez wielu jest utożsamiane z pozyskiwaniem linków – co spycha na dalsze miejsca kwestie związane z jakością merytoryczną serwisu. Niestety, ale przy takim podejściu zapomina się o tym, że aby COŚ reklamować trzeba najpierw mieć CO reklamować.
Kaspar Szymański – osoba stojąca przez wiele lat na czele polskiego Search Quality Team’u Google – już w 2012 roku w jednym z wywiadów na pytanie
Wielu właścicieli sklepów internetowych chciałoby znaleźć się w TOP 10 wyników organicznych wyszukiwarki Google na ogólne słowa kluczowe. Zlecają pozycjonowanie dwóch lub trzech fraz w stylu: „komputery”, „sklep komputerowy” oraz „tanie komputery” i liczą na ogromny ruch i szybkie zyski. Czy możesz wyjaśnić właścicielom e-sklepów, na co powinni zwrócić uwagę, dobierając słowa kluczowe, czego powinni unikać – jak mogą minimalizować koszty i podnosić efektywność działań SEO?
odpowiedział
Jeżeli chodzi o efektywność i minimalizowanie kosztów, to wydaje mi się, że najważniejsze jest, żeby właściciel lub webmaster miał przynajmniej podstawową wiedzę na temat optymalizacji witryn. Lektura Przewodnika Google o SEO dla Początkujących oraz Wskazówek Google dla Webmasterów z pewnością pomoże zapobiec popełnianiu błędów na początku. W Centrum Pomocy Google jest również wpis pt. Optymalizacja witryn internetowych pod kątem wyszukiwarek (SEO). Można się tam między innymi dowiedzieć, jakie pytania należy zadawać potencjalnemu doradcy SEO oraz czego wymagać. Te i inne źródła informacji, nasze fora pomocy oraz informacje przesyłane przez narzędzia dla webmasterów to jak najbardziej formy współpracy pomiędzy Google a webmasterami. Wybór słów kluczowych to bardzo interesująca kwestia. Spotykam się z ogólnymi opisami, takimi właśnie jak „tani komputer”, które są bardzo oblegane oraz mało specyficzne. Użytkownicy szukają dzisiaj inaczej niż kilka lat temu, w bardziej wyrafinowany sposób, wykorzystując dłuższe frazy oraz operatory wyszukiwania. W moim doświadczeniu dobrą metodą wyboru słów kluczowych jest testowanie, jak potencjalni klienci szukaliby danego produktu czy serwisu. Dyskusja na ten temat w gronie rodzinnym, o ile nie wszyscy są zapalonymi użytkownikami internetu, może się okazać bardziej owocna niż wymyślanie potencjalnych słów kluczowych na własną rękę. I tak się może okazać, że zamiast opisu „bravia 46 ex” słowa kluczowe, takie jak „kupię duży telewizor”, ściągają więcej i lepszej jakości ruch z wyników wyszukiwania.
W kwietniu 2014 roku z kolei zwracałem uwagę na fakt, że
częstym błędem sklepów internetowych podejmowanym w zakresie e-commerce jest fakt, że chcą one od razu konkurować z Amazonem. W wielu sytuacjach właściciel sklepu kupuje skrypt, bazę towarów producenta, odpala stronę i … liczy, że już tego samego dnia potencjalni Klienci będą walić „drzwiami i oknami”. Niestety, ale tak to nie działa.
Minęło kolejnych parę lat lat i nic nie uległo zmianie – no, poza tym, że dzisiaj jest znacznie trudniej wypromować sklep internetowy niż w 2012 roku. Poza wzrostem rynku, wzrosła bowiem świadomość właścicieli sklepów w tym zakresie i dzisiaj duża ich część rozumie, że jeżeli sklep ma się znajdować wysoko w wyszukiwarce Google to należy odpowiedzieć twierdząco przynajmniej na 2 z 3 poniższych pytań:
- Czy mam w swoim sklepie unikalne opisy produktów? – nadal większość sklepów posiada opisy zaczerpnięte z baz producentów
- Czy mam w swoim sklepie unikalne opisy kategorii ? – nadal wiele sklepów nie opisuje kategorii (o sensownym ich ustawianiu już nie wspomnę)
- Czy prowadzę bloga firmowego ? – dla wielu właścicieli sklepów to takie „pitu pitu” 🙂
Są to ważne pytania, ponieważ linki, tak kiedyś ważne, to dzisiaj przeżytek – podstawą w promocji sklepu internetowego w Google jest marka. A tej nie zbuduje się samzmi linkami.
Po drugie – trudno sprzedawać nie posiadając marki
Cena jest ważna w procesie podejmowania decyzji zakupowych, ale nawet bardzo dobre ceny w sklepie z odrażającą szatą graficzną, błędami, zepsutym koszykiem, nie przyniosą jego właścicielowi spodziewanych efektów.
Klienci sklepów internetowych są coraz bardziej świadomi i wymagający. Zanim podejmą decyzję o zakupie potrafią sporo czasu spędzić w Internecie, wyszukując informacje czy opinie na temat produktów/usług, którymi są zainteresowani. Niejednokrotnie obserwuję w Google Analytics Klientów, którzy kupują produkt nie podczas pierwszej odwiedziny sklepu, ale dopiero po kolejnej, i kolejnej …. czasem nawet wchodzą ponad dwadzieścia razy na serwis sklepu w ciągu miesiąca (czy dłuższego okresu czasu). Dlatego zanim zaczniesz się reklamować zadbaj najpierw o swoją stronę.
Prowadząc sklep łatwiej będzie Ci przekonać do zakupu potencjalnych Klientów, jeżeli zobaczą, że znasz się na tym, co oferujesz. A takie wrażenie wyrobią sobie chociażby na podstawie wpisów na blogu firmowym, na którym będziesz przedstawiał przydatne, z punktu widzenia potencjalnych Klientów, informacje czy informować o nowościach w Twoim sklepie.
Po trzecie – czas; efekty pojawią się po miesiącach
W kontekście promocji sklepu internetowego należy pamiętać o dwóch przysłowiach:
- „Nie od razu Kraków zbudowano”
- „Śpiesz się powoli”
Czas potrzebny dzisiaj (styczeń 2017) na wypromowanie sklepu w Google w wielu przypadkach przekracza ramy roku, zakładając normalne podejście do tematu (większość właścicieli sklepu nie ma na starcie do dyspozycji na promocję kilkanaście/kilkadziesiąt tysięcy złotych).
Podsumowanie
Nie jest łatwo promować sklepu internetowego – dzisiejsze działania w tym zakresie coraz bardziej przypominają rynki tradycyjne, na których markę buduje się nie miesiącami, ale latami. Ci, którzy pojęli, jak jest to ważne lub pojmą za chwilę zbudują sobie przewagę konkurencyjną, którą będzie trudno zlikwidować tym osobom, które zaczną reklamować swoje sklepy za parę miesięcy (czy lat).
Najskuteczniejszą formą reklamy dla małej i dużej firmy jest reklama w internecie. Strona internetowa czy też sklep internetowy w połączeniu z profesjonalnym pozycjonowaniem to obecnie filary najlepiej umacniające pozycję firmy na rynku, które pozwalają pozyskiwać nowych klientów i zacieśniać relacje z obecnymi klientami.