Spis treści
Na pewno każdy nie raz i nie dwa stawał przed koniecznością podjęcia decyzji związanej z umieszczenia na stronie jakiegoś rozwiązania (treści). Albo programista umieścił „samodzielnie” na naszej stronie COŚ, co jego zdaniem jest świetne, ale Twoim nie ma racji bytu. Albo po prostu mieliśmy wrażenie, że coś, do umieszczenia czego na stronie Was zachęcano (widżet, przycisk, układ strony) nie sprawdza się.
W takich sytuacjach mamy dostępne dwa podejścia – intuicyjne oraz empiryczne. Niestety pierwsze z nich, intuicja, nie zawsze się sprawdza – możemy dobrze „kombinować”, ale Klienci będą mieć odmienne zdanie. Jest to istotne zwłaszcza w sytuacji, w której właściciel strony uważa, że coś jest dobre, „bo już” – to bardzo częste zjawisko 🙂
Jak zatem podjąć decyzję racjonalną, bazującą na faktach, a nie na logice?
Aby Wam to ułatwić zachęcam Was do używania Hotjar’a – narzędzia, dzięki któremu będziecie podejmować decyzje nie „na czuja”, a na podstawie namacalnych faktów.
Czym jest Hotjar
Hotjar to narzędzie, które tworzy mapy kliknięć, bada jak bardzo użytkownicy są zaangażowani na stronie (pod kątem jej przewijania). Ale to nie wszystko – potrafi także nagrywać ich zachowania ! Wszystko to z podziałem na użytkowników dekstopowych oraz mobilnych (osobno prezentowany jest też ruch na tabletach).
Na rynku jest kilka innych narzędzi, np. CrazyEgg – jednak przynajmniej w moim przypadku to Hotjar sprawdza się lepiej.
Ale do rzeczy.
Instalacja kodu śledzącego
Uruchomienie narzędzia sprowadza się do szybkiej rejestracji na stronie programu. Nie będę opisywał tutaj poszczególnych pozycji menu (jestem przeciwnikiem tego typu wpisów) – napiszę tylko, że w momencie dodania projektu (strony internetowej) do programu generowany jest kod, który wklejamy w sekcję HEAD serwisu.
I to wszystko – teraz pozostaje nam już tylko czekanie na pierwsze osoby, które odwiedzą nasz serwis.
Jeżeli posiadamy duży ruch na stronie to już po chwili pojawią się pierwsze wejścia i będziemy mogli zobaczyć co robią osoby odwiedzające nasz serwis – w co klikają, czy przewijają strony – a nawet to, jak się zachowują (tak, tak – będziemy obserwować ich nagrane zachowanie)
Mapy kliknięć w obrębie witryny
Fragment heatmapy jednego z wpisów na moim blogu – pojedyncze kliknięcia są koloru niebieskiego, im ich więcej w danym obszarze, tym kolor zmienia się w czerwony. Warto dodać, że po najechaniu na kolor widzimy ilość dokonanych klików.
W moim przypadku heatmapa przydała się przy układaniu menu na stronie.
Badanie przewijania strony
Ciekawa funkcjonalność, dzięki której możemy np. sprawdzić, czy w dobrym miejscu umieściliśmy reklamę przy przycisk wzywający do działania. Dodatkowo zobaczymy jaki procent osób odwiedzających stronę dotarł do danego miejsca (świetne pod kątem podejmowania decyzji, w którym miejscu na stronie umieścić dany element).
Przykład dla ruchu mobilnego.
Nagrywanie zachowania użytkowników
Chcesz wiedzieć, czy układ serwisu jest zrozumiały? Dzięki nagraniom zobaczysz np. że przemyślana reklama nawet nie zwraca uwagi „kursora” 🙂
Zobacz przykładowe nagranie.
Analiza ścieżek (funnels)
Podobną funkcjonalność znajdziemy w Google Analytics. Ale i Hotjar potrafi analizować użytkowników na zdefiniowanych przez nas ścieżkach prowadzących do konwersji. Dzięki temu możemy zobaczyć gdzie tracimy użytkowników lub gdzie się zniechęcają (z powodu np. kiepskiej struktury ścieżki zakupowej)
Analiza formularzy i ankiet
Hotjar umożliwia nam badanie zachowania osób wypełniających formularze czy ankiety. Do tej pory nie korzystałem z tej funkcjonalności, więc ją tylko zasygnalizuję.
Koszt korzystania z Hotjara
Narzędzie w podstawowej wersji jest darmowe – pozwala dla danej strony tworzyć maksymalnie trzy heatmapy oraz 100 nagrań.
Jeżeli chcemy mieć do dyspozycji większe limity to musimy zapłacić – w skali miesiąca od 29 EUR wzwyż (stawka zależy od ilości badanych użytkowników oraz nagrań). Płatny pakiet umożłiwi nam też usunięcie logo Hotjara z raportów.
Jak zacząć korzystać z Hotjara
To proste – wystarczy wejść na stronę programu, dokonać rejestracji.
A potem już tylko analizować dane i wyciągać wnioski optymalizacyjne 🙂
Już od dłuższego czasu korzystam z tego narzędzia. Co do oceny lakoniczny; to nieoceniona pomoc przy analizie zachowań użytkowników i wdrażaniu usprawnień. Nawet darmowy pakiet daje spore możliwości.
To samo mam za darmo.
W jakim narzędziu?
Jakie limity?
Wlezłem na linka referallowego – zasługujesz za dzielenie się wiedzą.
Pozdrawiam
Cześć,
dzięki za artykuł. Czy ktoś ma informację, czy z raportów hotjar można wyciągnąć IP użytkowników?
Będę wdzięczna za informację.
Pozdrawiam