Google, zmieniając domyślne ustawienie title, zmniejsza ruch z wyników wyszukiwania

Jak tworzyć dobre title

W title

<title> ….. </title>

nie upychamy słów kluczowych w ilości kilkudziesięciu, tylko staramy się w sposób zwięzły opisać zawartość strony.

Warto umieszczać w nim markę, ale o ile w przypadku głównej strony robimy to szerzej

Blog SEO | optymalizacja i pozycjonowanie stron i sklepów internetowych w Google

to już na innych podstronach, np. produktów czy kategorii, niech to będzie tylko sama marka, np.

Czy duża ilość tekstu na stronie kategorii wpływa negatywnie na pozycje w Google | Blog SEO

We wskazówkach Google dla webmasterów należy koniecznie zwrócić uwagę jeszcze na jeden zapis:

Unikaj powtarzających się i schematycznych tytułów. Ważne jest, aby każda strona w Twojej witrynie miała inny, opisowy tytuł. Jeśli zatytułujesz każdą stronę w sklepie „Tanie produkty na sprzedaż”, użytkownicy nie będą mogli tych stron odróżnić. Długie tytuły różniące się tylko 1 informacją (tytuły „schematyczne”) też są niewłaściwe. Na przykład standardowy tytuł, taki jak "<band name> - See videos, lyrics, posters, albums, reviews and concerts" zawiera wiele słów, które nie niosą ze sobą konkretnej treści. Jednym z rozwiązań jest dynamiczne aktualizowanie tytułu, aby lepiej odzwierciedlić faktyczną zawartość strony: np. używaj słów „filmy”, „teksty piosenek” itp. tylko wtedy, gdy dana strona naprawdę zawiera filmy lub teksty piosenek. Innym sposobem jest użycie tytułu "<band name>" jako tytułu zwięzłego i użycie metaopisu (patrz poniżej) do opisania zawartości witryny.

ponieważ w dalszym ciągu w title upycha się słowa kluczowe na siłę, kompletnie zapominając o tym, że zawartość ma jak najlepiej odzwierciedlać zawartość strony.

Google może zmienić title

Przez wiele lat nie Google „nie ruszało” title – to, co ustawiliśmy wyświetlało się w wynikach wyszukiwania. Tak już nie jest – Google od pewnego czasu może zmienić domyślne ustawienie title na „swoje” –  gdy uzna, że zaprezentowany wynik będzie bardziej przydatny dla osoby, która szuka informacji na dany temat w wyszukiwarce:

Jeśli w konkretnym wyniku wykryjemy któryś z powyższych problemów z tytułem, możemy spróbować wygenerować lepszy tytuł z kotwic, tekstu na stronie lub innych źródeł. Jednak czasami nawet strony z dobrze sformułowanymi, zwięzłymi i opisowymi tytułami możemy wyświetlić w wynikach wyszukiwania pod innym tytułem, aby lepiej wskazać ich związek z wyszukiwanym hasłem. Powód jest prosty: tag tytułu określany przez właściciela witryny musi być statyczny i stały, niezależnie od wyszukiwanego hasła.

Gdy już znamy zapytanie użytkownika, możemy często znaleźć inny tekst na stronie, który lepiej wyjaśnia trafność danego wyniku. Używanie tego alternatywnego tekstu jako tytułu pomaga użytkownikowi, a może też pomóc Twojej stronie. Użytkownicy szukają w wynikach wyszukiwanych haseł lub innych oznak trafności, a tytuł dopasowany do zapytania może zwiększyć szansę, że klikną właśnie wynik z Twojej witryny.

Zmiana Google nie wpływa na pozycje w wynikach wyszukiwania

To, że Google zmienia title, nie oznacza, że przez to nasza strona ma obniżoną (lub podwyższoną) pozycję w wyszukiwarce – zmiana nie ma żadnego wpływu na ranking.

https://twitter.com/JohnMu/status/1431680834428444677

Co innego, jeżeli chodzi o ruch z wyszukiwarki, który jest pochodną CTR

16 sierpnia 2021

W tym dniu Google zaczęło mocniej ingerować w prezentowane w wynikach wyszukiwania Title, zaciągając je np. z zawartości nagłówków Hx.

Efekt zmian?

Spadek ruchu z wyników organicznych.

Case study

Poniżej opis case’a, który pokazuje wyraźnie, że zmiana domyślnego title na taki, który Google „uważa za istotne” nie oznacza automatycznie, że nasza strona zyska więcej ruchu z wyników wyszukiwania – wręcz przeciwnie, można dużo stracić.

Zaobserwowano, że w przypadku jednej strony, przy stabilnej pozycji strony, nastąpił znaczny spadek CTR

co lepiej pokazuje zrzut informacji z Google Search Console.

Analiza pokazała, że Google zmieniło domyślną wartość title

“Free Keyword Tool”

na swoją wersję

“Learn More About The FREE Keyword Tool.”

zaciągniętą z H1.

Zmiana spowodowała, że strona, która przedstawiała narzędzie, prezentowała się w wynikach wyszukiwania jako strona informująca o zaletach/wadach korzystania z tego typu narzędzia – co automatycznie niektóre osoby mogło zniechęcić do kliknięcia w wynik wyszukiwania w Google.

Poprawienie nagłówka H1, połączone z wymuszeniem zaindeksowania zmienionej strony poprzez GSC, sprawiło, że ruch wrócił do wartości sprzed spadku.

Więcej informacji

Wrzucanie do title zawartości H1 to nie wszystko – Google potrafi zaciągnąć dane do title informacje pochodzące z:

  • anchorów wewnętrznych linków,
  • altów grafik,
  • H1 strony linkującej do analizowanej strony,
  • innych, tylko sobie wiadomych, źródeł 🙂

Konkluzja

Tak, jak obecnie Google w wynikach wyszukiwania nie prezentuje zawsze zawartości meta tagu description, tak i zapewne od teraz teraz częściej będziemy mieć do czynienia z sytuacją, w której system będzie próbować lepiej poznać intencje osoby, która wpisuje w wyszukiwarkę zapytanie.

Zaobserwowaliście u siebie podobny do opisywanego przypadek?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *