Spis treści
Jak tworzyć dobre title
W title
<title> ….. </title>
nie upychamy słów kluczowych w ilości kilkudziesięciu, tylko staramy się w sposób zwięzły opisać zawartość strony.
Warto umieszczać w nim markę, ale o ile w przypadku głównej strony robimy to szerzej
Blog SEO | optymalizacja i pozycjonowanie stron i sklepów internetowych w Google
to już na innych podstronach, np. produktów czy kategorii, niech to będzie tylko sama marka, np.
Czy duża ilość tekstu na stronie kategorii wpływa negatywnie na pozycje w Google | Blog SEO
We wskazówkach Google dla webmasterów należy koniecznie zwrócić uwagę jeszcze na jeden zapis:
Unikaj powtarzających się i schematycznych tytułów. Ważne jest, aby każda strona w Twojej witrynie miała inny, opisowy tytuł. Jeśli zatytułujesz każdą stronę w sklepie „Tanie produkty na sprzedaż”, użytkownicy nie będą mogli tych stron odróżnić. Długie tytuły różniące się tylko 1 informacją (tytuły „schematyczne”) też są niewłaściwe. Na przykład standardowy tytuł, taki jak
"<band name> - See videos, lyrics, posters, albums, reviews and concerts"
zawiera wiele słów, które nie niosą ze sobą konkretnej treści. Jednym z rozwiązań jest dynamiczne aktualizowanie tytułu, aby lepiej odzwierciedlić faktyczną zawartość strony: np. używaj słów „filmy”, „teksty piosenek” itp. tylko wtedy, gdy dana strona naprawdę zawiera filmy lub teksty piosenek. Innym sposobem jest użycie tytułu"<band name>"
jako tytułu zwięzłego i użycie metaopisu (patrz poniżej) do opisania zawartości witryny.
ponieważ w dalszym ciągu w title upycha się słowa kluczowe na siłę, kompletnie zapominając o tym, że zawartość ma jak najlepiej odzwierciedlać zawartość strony.
Google może zmienić title
Przez wiele lat nie Google „nie ruszało” title – to, co ustawiliśmy wyświetlało się w wynikach wyszukiwania. Tak już nie jest – Google od pewnego czasu może zmienić domyślne ustawienie title na „swoje” – gdy uzna, że zaprezentowany wynik będzie bardziej przydatny dla osoby, która szuka informacji na dany temat w wyszukiwarce:
Jeśli w konkretnym wyniku wykryjemy któryś z powyższych problemów z tytułem, możemy spróbować wygenerować lepszy tytuł z kotwic, tekstu na stronie lub innych źródeł. Jednak czasami nawet strony z dobrze sformułowanymi, zwięzłymi i opisowymi tytułami możemy wyświetlić w wynikach wyszukiwania pod innym tytułem, aby lepiej wskazać ich związek z wyszukiwanym hasłem. Powód jest prosty: tag tytułu określany przez właściciela witryny musi być statyczny i stały, niezależnie od wyszukiwanego hasła.
Gdy już znamy zapytanie użytkownika, możemy często znaleźć inny tekst na stronie, który lepiej wyjaśnia trafność danego wyniku. Używanie tego alternatywnego tekstu jako tytułu pomaga użytkownikowi, a może też pomóc Twojej stronie. Użytkownicy szukają w wynikach wyszukiwanych haseł lub innych oznak trafności, a tytuł dopasowany do zapytania może zwiększyć szansę, że klikną właśnie wynik z Twojej witryny.
Zmiana Google nie wpływa na pozycje w wynikach wyszukiwania
To, że Google zmienia title, nie oznacza, że przez to nasza strona ma obniżoną (lub podwyższoną) pozycję w wyszukiwarce – zmiana nie ma żadnego wpływu na ranking.
https://twitter.com/JohnMu/status/1431680834428444677
Co innego, jeżeli chodzi o ruch z wyszukiwarki, który jest pochodną CTR
16 sierpnia 2021
W tym dniu Google zaczęło mocniej ingerować w prezentowane w wynikach wyszukiwania Title, zaciągając je np. z zawartości nagłówków Hx.
Anyone seeing massive title rewrite on Google? Been noticing it on multiple SERPs for multiple keywords that Google is either pulling H1 or H2 to use for title.@rustybrick #SEO #searchengineoptimization #Google
— Jackie Owen (@techjackie) August 17, 2021
Today I saw Google showing H1 tag in SERP rather than meta title.. @glenngabe @rustybrick is their any changes in results ?
— Aasif Khan (@theaasifkhan) August 17, 2021
Efekt zmian?
Spadek ruchu z wyników organicznych.
Case study
Poniżej opis case’a, który pokazuje wyraźnie, że zmiana domyślnego title na taki, który Google „uważa za istotne” nie oznacza automatycznie, że nasza strona zyska więcej ruchu z wyników wyszukiwania – wręcz przeciwnie, można dużo stracić.
Zaobserwowano, że w przypadku jednej strony, przy stabilnej pozycji strony, nastąpił znaczny spadek CTR
co lepiej pokazuje zrzut informacji z Google Search Console.
Analiza pokazała, że Google zmieniło domyślną wartość title
“Free Keyword Tool”
na swoją wersję
“Learn More About The FREE Keyword Tool.”
zaciągniętą z H1.
Zmiana spowodowała, że strona, która przedstawiała narzędzie, prezentowała się w wynikach wyszukiwania jako strona informująca o zaletach/wadach korzystania z tego typu narzędzia – co automatycznie niektóre osoby mogło zniechęcić do kliknięcia w wynik wyszukiwania w Google.
Poprawienie nagłówka H1, połączone z wymuszeniem zaindeksowania zmienionej strony poprzez GSC, sprawiło, że ruch wrócił do wartości sprzed spadku.
Więcej informacji
Wrzucanie do title zawartości H1 to nie wszystko – Google potrafi zaciągnąć dane do title informacje pochodzące z:
- anchorów wewnętrznych linków,
- altów grafik,
- H1 strony linkującej do analizowanej strony,
- innych, tylko sobie wiadomych, źródeł 🙂
Konkluzja
Tak, jak obecnie Google w wynikach wyszukiwania nie prezentuje zawsze zawartości meta tagu description, tak i zapewne od teraz teraz częściej będziemy mieć do czynienia z sytuacją, w której system będzie próbować lepiej poznać intencje osoby, która wpisuje w wyszukiwarkę zapytanie.
Zaobserwowaliście u siebie podobny do opisywanego przypadek?