Wybór firmy zajmującej się zwiększeniem widoczności naszej strony w Sieci to trudny wybór. Nic zatem dziwnego, że w końcu ktoś zadał Mattowi takie pytanie :).
Na wstępie Matt zaznaczył, że nie jest w stanie polecić konkretnej firmy, ze względu na fakt, że w życiu co chwilę coś się zmienia, dotyczy to też strategii stosowanych przez firmy SEO (Matt odpowiada tak, ponieważ jako pracownik Google nie może pewnie polecać :).
Podaje jednak kryteria wyboru firmy. W tym celu zachęca do odwiedzenia strony w Webmaster Help Center, gdzie znajdują się wskazówki dotyczące wyboru firmy SEO.
Spośród kwestii, które należy wziąć pod uwagę, najważniejsze według Matta to:
1) czy firma może pochwalić się jakimiś osiągnięciami w zakresie SEO
2) firma SEO powinna móc wskazać swojemu Klientowi dokładnie, jakie działania podejmie w zakresie promocji strony. Nie należy wybierać firmy, która będzie tylko tworzyć „aurę tajemniczości”, nie mówiąc/nie zdradzając CO będzie wykonywane w ramach procesu promocji witryny. Jak mówi Matt „może się wydać Tobie nudnym to, co będą mówili Ci przedstawiciele takiej firmy, ale proces ma być jasny i zrozumiały dla Ciebie”. Stwierdzenia w stylu: „Hm, trzeba zmienić całkowicie strukturę strony, całość jest do zmiany…” są nie na miejscu. Firma ma być całkowicie uczciwa względem Ciebie.
Google zmieniło wytyczne SEO – kiedyś wywoływały one duże kontrowersje. Dotyczyło to przede wszystkim zapisu, że firma SEO nie może prosić o dostęp do FTPa optymalizowanej strony. Szybko podniosły się głosy „no dobrze, ale jak zoptymalizować stronę znajdującą się na serwerze, nie posiadając do niego dostępu?”. Dlatego zapis dotyczący FTP zmieniono i obecnie wygląda on następująco: „Jeśli SEO ma dostęp do Twojego serwera za pośrednictwem protokołu FTP, powinien z chęcią wyjaśnić wszystkie zmiany wprowadzane przez siebie w Twojej witrynie.”
Matt zachęca, aby wejść po prostu na stronę i wykorzystać informacje tam przedstawione do wyboru firmy SEO. Jest bowiem wiele firm SEO – jeżeli po rozmowie z jakąś firmą „dziwnie się czujesz”, masz wrażenie, że coś jest nie tak – po prostu szukaj dalej.
Nie można też myśleć o obecnej firmie SEO poprzez stwierdzenia w stylu „nie mogę z nich zrezygnować” – według Matta jest … wiele dobrych firm SEO „out there”.
Od siebie zaś dodam, że firma powinna umieć nawiązać z Tobą dobre relacje, nie podpierać się przy ewentualnych niejasnościach od razu umową, nie straszyć karami, jak czegoś nie zrobisz na czas (np. zobowiązałeś się do samodzielnej optymalizacji serwisu, dzisiaj mija termin, jak nie zrobisz, to płacisz 1000 zł kary). Nie – firmie SEO powinno zależeć na Tobie jako na Kliencie. Dziwię się, jak wiele firm nie „zdaje sobie sprawy” z faktu, że usługi SEO to normalna działalność biznesowa. Normalna działalność usługowa – a w usługach najważniejsi są LUDZIE :).
Zobacz Matta „w oryginale” na YouTube’ie.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=rUf0o6-KUVw[/youtube]