Dlaczego nie warto dodawać firmy SEO do Search Console jako właściciela

Kilka lat temu napisałem wpis o poziomach dostępu do danych, jakie Google prezentuje nam w Search Console (dawne Narzędzia Google dla Webmasterów). Artykuł miał podkreślić konieczność zwracania uwagi na poziom dostępu do danych, jaki właściciel strony udziela osobom trzecim.

Od tamtego czasu wiele się zmieniło – zwłaszcza pod kątem świadomości kwestii związanych z widocznością strony w Google ze strony właścicieli stron, któa to świadomość niekiedy „przegania” świadomość osób, które świadczą usługi SEO. Związane jest to z tym, że albo nie mogą się oni dowiedzieć od firmy SEO co robi przy ich stronie, albo dostają od niej niekiedy sprzeczne informacje z tym, co sami widzą w Search Console. Nierzadko też strona spada w Google, ponieważ firma SEO skupia się na pozyskiwaniu nienaturalnych linków, co prowadzi prędzej czy później do problemów z widocznością witryny w wynikach wyszukiwania. Właściciel próbuje sam więc rozgryźć temat i niekiedy prosi kogoś o analizę strony.

I tu pojawia się mały „problem”.

Najczęściej to firma SEO jest w Search Console właścicielem domeny

Rzadko jest tak, aby to właściciel strony był w Search Console ustawiony jako właściciel domeny. Wynika to z prostego faktu – nie każdy zna się na SEO, nie każdy słyszał o Search Console, więc nic dziwnego, że taka sytuacja ma miejsce. Dlatego normą jest, że firma SEO, która na początku współpracy wysyła właścicielowi strony plik weryfikacyjny, po którego wgraniu uzyskuje dostęp właścicielski (czyli najwyższego poziomu) do Search Console, uzyskuje najwyższy z możliwych poziom dostępu do danych prezentowanych w Search Console.

Dlaczego nie rekomenduję tego typu działania?

Po pierwsze – firma SEO widzi, kto ma dostęp do konta (nie jest to jej do niczego potrzebne)

Po drugie – dodanie użytkownika z uprawnieniami właścicielskimi niesie za sobą pewną funkcjonalność – od teraz w momencie dodania kogokolwiek jako właściciela WSZYSCY inni właściciele otrzymają taki oto komunikat.

z którego wynika wprost, że ktoś został dodany do Search Console.

Jeżeli właściciel firmy ma zatem wątpliwość co do jakości świadczonej pracy przez firmę SEO i poprosi inną firmę o weryfikację pracy, a ta podeśle mu swój plik weryfikacyjny (lub skorzysta z innej metody weryfikacji własności domeny), który zostanie umieszczony na serwerze, to firma SEO zobaczy, że ktoś ją weryfikuje.

Jaki dostęp do SC przydzielić firmie SEO

W świetle powyżej przedstawionych informacji zdecydowanie zalecam dodawanie firmy SEO nie jako właściciela, ale jako użytkownika z dostępem pełnym; dodanie użytkownika z takim dostępem skutkuje otrzymaniem przez niego poniższej wiadomości na email, na który przydzielono dostęp

a użytkownik może wtedy podejrzeć WSZYSTKIE informacje w Serach Console – w tym uzyskać dostęp do narzędzia disavow tool, celem sprawdzenia, czy ktoś kiedyś wgrywał plik z linkami do zrzeczenia (uzyskanie dostępu do Search Console z dostępem ograniczonym nie jest tożsame z przydzieleniem dostępu do DT).

Dostęp właścicielski, jak sama nazwa wskazuje, powinien być zarezerwowany tylko dla właściciela domeny i to on ma decydować, kto uzyska dostęp pełny, a kto ograniczony.

Co w sytuacji, gdy nie jest się właścicielem domeny w Search Console

Aby nadawać uprawnienia trzeba stać się najpierw właścicielem domeny – dlatego jeżeli nie jesteśmy jeszcze zweryfikowani w Search Console jako właściciel musimy to szybko ustawić.

Na szczęście nie jest to takie trudne :); należy wejść na ten adres a następnie wybrać „prawą opcję” i w polu adresu wpisać PEŁNY adres url naszej witryny, pod jakim wyświetla się ona w Internecie

W kolejnym kroku zostaną nam przedstawione metody weryfikacji – po wybraniu dogodnej dla nas (jak mamy już konto Google Analytics, zachęcam do wybrania tej opcji, jest najprostsza) domena zostanie zweryfikowana w Search Console i po kilku dniach zacznie prezentować nam dane, jakie Google ma o naszej stronie

Od razu jednak możemy wejść w Ustawienia

a następnie przejść do użytkowników, aby zobaczyć, kto ma przydzielone jakie dostępy, celem zrobienia tutaj porządku

Właścicielem ma być tylko właściciel domeny, pozostali mają mieć najwyżej dostępy pełne – jeżeli obecna firma SEO ma dostęp właścicielski, należy to zmienić, usuwając ją jako właściciela, a przyznając jej w zamian dostęp pełny. I wtedy już bez problemu możemy innej firmie przydzielić też dostęp (ograniczony lub pełny), aby mogła dokonać analizy działać firmy, co do której mamy wątpliwości

W ten sposób uzyskamy idealny stan dostępu do Search Console z punktu widzenia właściciela domeny:

  1. będziemy jedynym właścicielem domeny
  2. osoby, które pracują przy stronie, będą miały niższe poziomy dostępu, najczęściej będzie to dostęp pełny
  3. a jeżeli uznamy, że chcemy zweryfikować czyjąś pracę, to po prostu dodamy sami użytkownika, któremu, po wykonaniu analizy, cofniemy dostęp

Więcej informacji o poziomach dostępu do Search Console znajdziesz w Pomocy Google.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *