Linkowanie wewnętrzne to bardzo ważna rzecz w sklepie. Zgodnie z informacjami uzyskanymi podczas jednego z HO z Johnem nawet składający się z kilku tysięcy stron serwis może spokojnie egzystować bez sitemapy – przy założeniu jednak , że linkowanie wewnętrzne jest dobrze zaimplementowane.
Złe linkowanie wewnętrzne nie tylko nie sprzyja szybkiemu indeksowaniu nowych stron, ale i zmian dokonywanych na stronach produktowych – o ile nowe produkty często znajdują się na stronie głównej czy też na pierwszych stronach kategorii (czyli na stronach serwisu dostępnych o jeden klik od strony głównej) to już zmiana w obrębie produktu dodanego do sklepu przed x tygodniami wcale nie musi się szybko zaindeksować. Stronę główną bot odwiedza i wielokrotnie w ciągu godziny – trudno dostępną podstronę – nawet raz na …. rok.
Jak zadbać o dobre linkowanie wewnętrzne?
- strona główna – lista ostatnio dodanych produktów; można użyć dodatkowo innych zestawień, np. ostatnie produkty zakupione w sklepie
- strona kategorii – j/w, ale z danej kategorii (myślmy o użytkowniku)
- strona produktu – podobne produkty, najlepiej z danej kategorii; można rozszerzyć także ich listę o zbiór najczęściej kupowanych, oglądanych czy ocenianych produktów – też najlepiej z danej kategorii.
Oczywiście najlepiej, jak zawartość tych list będzie się wyświetlała losowo i odświeżała przy każdorazowym odświeżeniu strony – wtedy przy częstych wizytach bota na głównych stronach serwisu zwiększymy do optimum liczbę stron, które będzie on mógł odwiedzić, w celu indeksacji/indeksacji wprowadzonych na nich zmian.
Pamiętajmy jednak, że nawet dobrze zlinkowany wewnętrznie sklep, ale ze słabą treścią – nieunikalna np. – może mieć problemy z osiągnięciem wysokiego stopnia indeksacji. Google nie lubi duplikatów – co jest szczególnie ważne przy sklepach, z których wiele bazuje na tych samych opisach produktów dostarczanych przez ich producentów.
Prowadzisz własny sklep internetowy i zaciekawił Ciebie wpis?
Zobacz inne artykuły zgrupowane pod tagiem audyt sklepu internetowego.
Inne zagadnienia, aktualności i ciekawostki znajdziesz w dziale optymalizacja sklepu internetowego.