Kontrowersyjne pytanie, pytanie, na które nie znalazłem w Sieci odpowiedzi. Zastanówmy się zatem, kto odniesie więcej korzyści, a kto bardziej … zaryzykuje. Zobaczmy.
Firma SEO
Umieszczenie linku kierującego do strony firmy zajmującej się pozycjonowaniem pomaga bez dwóch zdań tej drugiej. W pozycjonowaniu strony liczy się ilość oraz jakość linków do niej prowadzących. Jeżeli firma SEO ma np. 50 klientów i średnio każdy z nich ma witrynę liczącą 100 stron, jak łatwo policzyć mamy 5000 darmowych linków, z czego 50 najlepszej jakości – ze strony głównej. O tym, czy będą to dobre linki (bo tematyczne), to już inna kwestia.
Reasumując – firma SEO zyskuje darmową reklamę i nic przy tym nie ryzykuje.
Klient
Korzyści dla Klienta są żadne, ryzyko zaś – duże. Mało tego – link kierujący dos trony firmy pozycjonującej zabiera stronie część mocy, która mogłaby zostać lepiej spożytkowana. Np. jeżeli Klient ma na swojej stronie 9 linków wychodzących plus ów „pozycjonujący”, wówczas na każdy link przypada 10% mocy. Jak łatwo policzyć, przy eliminacji tego ostatniego, mamy już nie 10%, a 11,11%. Mała różnica? No to inaczej – oszczędzamy 10%, czyli możemy dać np. dodatkowy link do naszego bloga. Lepiej, prawda?
Mało tego – Klient ryzykuje karą dla swojej domeny za emisję nietematycznego linka – w dodatku umieszczonego w 99% w stopce, czyli tam, gdzie umieszczane są systemy wymiany linków i inne „podejrzane historie”. Karą za ryzyko może być nałożenia na stronę Klienta tzw. filtra (długotrwały spadek pozycji strony w wynikach wyszukiwania na daną frazę lub kilka) lub bana (całkowite wykluczenie adresu z indeksu wyszukiwarki) – co w praktyce oznacza spadek w wynikach wyszukiwania o np. 50 pozycji w dół, lub … całkowite zniknięcie.
Dlaczego Klienci godzą się na „promowanie” firm SEO ?
No cóż, umówmy się, że mało jest firm, które informują o możliwych konsekwencjach umieszczenia linku do swojej witryny. Niektóre mówią wręcz, że „to coś normalnego”. Poza tym – mała jest świadomość SEO wśród potencjalnych Klientów, których często wręcz nie chce się wgryzać w temat”. Ich interesuje tylko wyższa pozycja, co jest zrozumiałe. Problemy się zaczynają jednak, jak strona znika z Google.
Sprawdźmy sami, ile firm z TOP10 na frazę „pozycjonowanie” emituje link „pozycjonowanie” na stronach Klientów. ..