Wyszukiwarka Google

Zbiór artykułów poświęcony wynikom wyszukiwania Google, zwanymi potocznie SERPami (akronim: search engine result pages).

Nienaturalne linki przychodzące. Czym są i dlaczego szkodzą widoczności strony w Google?

Wyszukiwarka Google swój sukces odniosła głównie dlatego, że opracowała unikalny sposób prezentowania wyników wyszukiwania. Zanim pojawiła się na rynku, wyszukiwarki były de facto katalogami stron. Nie wiem, kto z was pamięta na przykład AltaVista – jeżeli chciałeś przeczytać artykuł na jakiś temat, trzeba było wybrać kategorię nadrzędną na przykład świat, potem wybrać Polskę, potem powiedzmy gospodarkę i przeczytać, co tam u nas dzieje się ciekawego. Google […]

Time to Interactive (TTI) – czym jest, jak sprawdzić i dlaczego jest ważny

Time to Interactive (TTI) to jeden ze wskaźników tzw. Web Vitals, które Google bierze pod uwagę oceniając prędkość działania strony oraz jej ukierunkowanie na użytkownika. Razem z innymi WV pokazuje właścicielowi strony, w którym miejscu wymaga ona poprawy, aby była jeszcze bardziej user- oraz Google-friendly. Czym jest Time to Interactive TTI, podobnie jak inny Web Vital – TBT (Total Blocking Time) – pomaga w zdiagnozowaniu problemów z interaktywnością, […]

Total Blocking Tome (TBT) – czym jest, jak sprawdzić i dlaczego jest ważny

Total Blocking Time (TBT) to jeden ze wskaźników tzw. Web Vitals, które Google bierze pod uwagę oceniając prędkość działania strony oraz jej ukierunkowanie na użytkownika. Razem z innymi WV pokazuje właścicielowi strony, w którym miejscu wymaga ona poprawy, aby była jeszcze bardziej user- oraz Google-friendly. TBT, podobnie jak inny Web Vital – TTI (Time to Interactive) – pomaga w zdiagnozowaniu problemów z interaktywnością, co wpływa pozytywnie na jeden z Core […]

First Contentful Paint (FCP) – czym jest, jak sprawdzić i dlaczego jest ważny

First Contentful Paint (FCP) to jeden ze wskaźników tzw. Web Vitals, które Google bierze pod uwagę oceniając prędkość działania strony oraz jej ukierunkowanie na użytkownika. Razem z innymi WV pokazuje właścicielowi strony, w którym miejscu wymaga ona poprawy, aby była jeszcze bardziej user- oraz Google-friendly. FCP, razem z TTFB (Time to First Byte) są elementami, za pomocą których analizujemy proces ładowania strony, a co za tym idzie odgrywają też ważną rolę przy […]

Search Console – wkrótce wycofamy raport dotyczący obsługi na urządzeniach mobilnych

Przez wiele lat narzędzie, za pomocą którego wykonywało się test optymalizacji mobilnej, było jednym z podstawowych w pracy każdej osoby, która optymalizowała stronę (swoją lub swojego klienta). Już za kilka miesięcy przestanie ono działać – czas zapoznać się z jego następcą – Lighthous’em. Wygaszenie narzędzia Google zapowiedziało 19 kwietnia 2023 roku w jednym ze swoich komunikatów: 1 grudnia 2023 r. zaczniemy wycofywać raport Search Console dotyczący obsługi […]

W Twoich witrynach wykryliśmy problemy z wartością INP podstawowych wskaźników internetowych

W marcu 2024 wskaźnik FID, jeden z trzech Core Web Vitals, zastąpiony zostanie przez INP. Jeżeli dostałeś powiadomienie z Search Console jak poniżej, to znak, że należy zadbać o strony, które posiadasz/którymi się opiekujesz, aby uniknąć problemów z widocznością za kilka miesięcy. Jeżeli nie dostałeś – prawdopodobnie wszystko jest OK, ale i tak warto zajrzeć do Konsoli, aby to potwierdzić. Komunikat, o którym mowa powyżej, został wysłany miesiąc temu i wyglądał tak: Search […]

Interaction to Next Paint (INP) – czym jest, jak sprawdzić i dlaczego jest ważny

Interaction to Next Paint (INP) to Core Web Vital, który zastąpi w marcu 2024 metrykę FID. Obserwuje on opóźnienie wszystkich interakcji użytkownika ze stroną i podaje pojedynczą wartość, poniżej której wszystkie (lub prawie wszystkie) interakcje były. Niski INP oznacza, że ​​strona była w stanie szybko reagować na wszystkie lub zdecydowaną większość interakcji użytkowników. INP, razem z innymi CWV, już w marcu 2024 roku pokazuje właścicielowi strony, w którym miejscu wymaga […]

Jak Google wybiera kanoniczny url

Google dąży do optymalizacji zużycia swoich zasobów. Oznacza to, że nie jest skłonne indeksować kopii stron lub stron, które różnią się w minimalnym stopniu między sobą. Potrafi wybrać wtedy „główny adres url”, ale nie zawsze zrobi to dobrze. Jeżeli podamy mu wskazówki, co jest dla nas ważne, zwiększymy prawdopodobieństwo, że wybór, jaki dokona Googlebot, będzie właściwym wyborem. Wiele stron nie ma ustawionych właściwie tagów kanonicznych, co – zwłaszcza […]

Przy zmianie domeny analizuj na bieżąco proces migracji

Osoby, które dokonują zmiany adresy swojej strony, a reguły podchodzą do tego tematu w uporządkowany sposób. Nie wszyscy jednak analizują to, co się dzieje z przekierowywaną domeną, przez co nie są świadomi problemów, jakie może ona generować nawet po przeniesieniu. Problemów, które wpływają negatywnie na aktualny adres strony. Wprowadzenie Jeden z serwisów, którymi się opiekuję, zmienił domenę. Ponieważ jednym z założeń było szybkie zniknięcie starego adresu z wyników wyszukiwania (właściciel […]

Time to First Byte (TTFB) – czym jest, jak sprawdzić i dlaczego jest ważny

Time to First Byte (TTFB) to jeden ze wskaźników tzw. Web Vitals, które Google bierze pod uwagę oceniając prędkość działania strony oraz jej ukierunkowanie na użytkownika. Razem z innymi WV pokazuje właścicielowi strony, w którym miejscu wymaga ona poprawy, aby była jeszcze bardziej user- oraz Google-friendly. TTFB, razem z FCP (First Contentful Paint) są elementami, za pomocą których analizujemy proces ładowania strony, a co za tym idzie odgrywają też ważną rolę przy […]

Core Web Vitals – czym są i dlaczego należy się z nimi liczyć

Web Vitals to inicjatywa Google, dzięki której stało się możliwe porównywanie ze sobą stron pod kątem ich użyteczności (wygody przeglądania). Web Vitals obecnie to grupa kilku wskaźników, z których 3 są ważniejsze od pozostałych i jako Core Web Vitals są wykorzystywane przez Google w procesie kształtowania wyników wyszukiwania. Web Core Vitals Na chwilę obecną (listopada 2024 roku) istnieją trzy CWV – CLS, LCP oraz INP (do marca 2023 roku w miejscu INP […]

Cumulative Layout Shift (CLS) – czym jest, jak sprawdzić i dlaczego jest ważny

Cumulative Layout Shift (CLS), który mierzy wizualną stabilność strony, to jeden ze wskaźników tzw. Web Core Vitals, które Google bierze pod uwagę oceniając prędkość działania strony oraz jej ukierunkowanie na użytkownika. Razem z innymi WCV pokazuje właścicielowi strony, w którym miejscu wymaga ona poprawy, aby była jeszcze bardziej user- oraz Google-friendly. Czym jest Cumulative Layout Shift CLS to miara ruchu elementów w widocznym obszarze. Mówiąc bardzo prosto […]